Basic SEO: Pilaren en Data

architectural-design-architecture-blue-sky-907819
De 4 straten van SEOPOLY SEO bestaat uit 3 onderdelen: techniek, inhoud en promotie. Dat weet iedereen. Jij nog niet? Dan ga je dit nu ontdekken. Bij SEOPOLY maken we gebruik van 4 straten om SEO uit te leggen:
  1. De Website straat
  2. De Social Media straat
  3. De Advertentie straat
  4. De Organische Resultaten straat
We gaan er van uit dat je om aan SEO te kunnen doen een website moet hebben; techniek + inhoud bespreken we dus in deze straat. Promotie bespreken we in de social, advertentie en organische straat. De organische straat is ook het resultaat waarnaar je op zoek gaat wanneer je start met SEO. Hoe start je nu met SEO? Dat bespreken we in het volgende onderdeel waar we het belang van data toelichten.

De 4 pilaren van SEO: DATA

In SEO draait alles rond ‘data’. De zoekmachines indexeren je website en alle parameters die ze belangrijk vinden, deze data gebruiken ze om je website te scoren ten opzichte van andere websites. De zoekmachines delen inzichten over de indexatie van je pagina’s en zoekwoorden met gebruikers. Door met deze indexatie-data aan de slag te gaan volgens een eenvoudig stappenplan kan je je SEO sterk verbeteren. volgende onderdelen hebben we nodig om onze data te verzamelen:
  1. Google Analytics (GA)
  2. Google Search Console (GSC voorheen WebmasterTools)
  3. Google Mijn Bedrijf (GMB)
  4. Google Tagmanager (GTM)
Laten we alle onderdelen even van naderbij bekijken.

Google Analytics

GA geeft je inzicht in je bezoekers. Via GA ontdek je je goed presterende onderdelen en ontdek je obstakels in je website. GA bestaat grofweg uit volgende belangrijke onderdelen:
  • Doelgroep: wie zijn je bezoekers?
  • Acquisitie: via welke weg komen bezoekers op je site terecht?
  • Gedrag: wat doet een bezoeker op je site?
  • Conversie: wat zijn je resultaten?
Het is niet de bedoeling om hier uitgebreid op in te gaan, belangrijkste is dat je de verschillende rapporten slim leert gebruiken. Enkele goede GA tips:
  • Maak persoonlijke dashboards
  • Stuur jezelf geregelde updates via mail
  • Maak aparte weergaves voor je belangrijkste verkeersbronnen en/of gebruikerssegmenten
  • Stel zeker conversietracking in
  • Pin je niet vast op de standaard ‘last click’ conversie-attributie
Vertrouw je niet alleen met data maar zeker ook met de basisinstellingen, hoe wordt die data verworven. De basis begint bij de instellingen die je via de admin module kan beheren (wat is een account, property en weergave). Onthoudt vooral dat je zoekt naar inzichten die leiden tot actie. En ga met de verworven inzichten aan de slag. (Meer weten over Analytics? lees de boeken of blog van Avinash Kaushik)

Google Search Console

GSC kan je bekijken als de motor van Google, Google deelt via GSC inzichten omtrent de indexatie van je website. Dit is de belangrijkste data voor SEO. Bekijk het GSC indexatierapport en krijg inzicht in hoe Google jouw website beoordeelt. Wordt je website niet voor de juiste termen gevonden?  (Dan is er vast en zeker iets mis met je on-page SEO, start met de SEO elementen zoals titels, meta’s en alt-tags op je website in te vullen met de termen waarvoor jij wil gevonden worden.) Naast indexatie data vind je in GSC ook data over sitefouten, sitefouten oplossen is een belangrijke taak van een SEO. Zorg ook zeker voor een sitemap want Google vindt nieuwe pagina’s via links. Je kan ook gestructureerde gegevens opmaken en controleren of ze correct zijn opgemaakt. Google is tenslotte een machine en dankzij gestructureerde opmaak bezorgen we Google meer inzicht in jouw data (code leesbaar voor de machine). Google wil tenslotte een zo goed mogelijk inzicht in wie je bent, wat je te bieden hebt en je aldus zo goed mogelijk matchen met zoekers. Dit is wat een SEO’er doet. GSC kan je pas gebruiken als je GA hebt ingesteld. Verifiëer je website (property) in www.google.com/webmasters. Veel plezier! (mijn favoriete SEO onderdeel). Meer info vind je in de Webmasters Academy.

Google mijn bedrijf

GMB, ook wel Google Places genoemd geeft je bedrijf een locatie op de kaart en wanneer je je merknaam intikt een ‘knowledge panel’ aan de rechterzijde van de zoekresultaten (op desktop). Google haalt je bedrijfsdata (NAP = naam adres postcode) ter controle in eerste instantie uit verschillende andere bronnen zoals bedrijfsgidsen en directories. Google’s doel is om zoveel mogelijk data te indexeren, deze moet wel zo correct mogelijk zijn. Door al de data te koppelen en te vergelijken met elkaar kan Google de betrouwbaarheid van de data verhogen (en zo mensen langer aan zich binden door naar een optimale gebruikservaring te streven).   Door GMB te installeren en te verifiëren geef je Google meer inzicht in de correctheid van je data (adres, openingsuren, contactgegevens). Google is uiteindelijk maar een machine, hoe correcter Google je informatie kan inschatten hoe meer vertrouwen je krijgt en dus zichtbaarheid. Ga naar business.google.com en zet je bedrijf op de kaart.

Google tagmanager

Indien je net iets meer wil meten dan je met GA kan meten raad ik aan om GTM te installeren. Hiermee kan je makkelijk gebeurtenissen op je site meten (klikken op telefoonnummers, e-mailadressen en formulierversturingen). Zulke gebeurtenissen zouden normaal gezien de reden moeten zijn van het bestaan van je website.  Via GTM kan je ook makkelijker codes aan je website toevoegen zonder je developer lastig te vallen. Net iets meer complex dus maak zeker een testcontainer aan om je nieuwe tags en triggers te testen. Tagmanager is net iets meer complex en vereist meer dan basiskennis.  Start hier dus niet mee en laat dit als beginner best even links liggen.

Hoe de 4 SEO pilaren praktisch gebruiken

Installatie

Wil je GA, GSC en GTM installeren en starten met GMB?  Hiervoor vind je genoeg goede en uitgebreide handleidingen via Google zelf.

Koppelingen

Er van uitgaande dat alles correct werd geïnstalleerd moet je nu de verschillende onderdelen koppelen. in GA kan je GSC data importeren. In GMB kan je een koppeling leggen met GA, Youtube en Adwords. Idem, een simpele zoekopdracht ‘hoe Analytics met Google Mijn Bedrijf koppelen’ levert je de relevante antwoorden van Google support.

Wat nu met al die data?

Nu kan je van verschillende bronnen je data (indexatie, bedrijfszichtbaarheid, gebeurtenissen op je site en inzicht in je bezoekers) analyseren. Om je data te analyseren is het van het allergrootste belang om te weten wat je wil bereiken. Daarover moet je eerst nadenken vooraleer je je site bouwt. Dat doen we in de volgende stap: strategie en website.
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Een reactie plaatsen