Hoe makkelijk Google Referenties krijgen

review-stars
  • UPDATE 1 – 02/03/2017
  • UPDATE 2 –  13/11/2017
  • UPDATE 3 – 09/12/2018

Wie wil er nu niet profiteren van de kracht van positieve referenties?

Online reviews moet je bekijken als het verlengde van mond-tot-mond-reclame. Aanbevelingen van bestaande klanten geven je nieuwe potentiële klanten dat laatste steuntje in de rug om het vertrouwen te krijgen om ook voor jouw bedrijf te kiezen.

In Facebook kan je makkelijker reviews plaatsen, maar in Google is het niet altijd even duidelijk uit te leggen aan je klanten hoe dit werkt.

Voorheen moest je nog inloggen en momenteel probeert Google zo veel mogelijk mensen die je bedrijf bezoeken om een review te laten plaatsen door een pushmelding zoals ‘heb je bedrijf X onlangs bezocht?’.

Hoe het werkt:

Enigste voorwaarden:

  1. je beschikt over een Google Bedrijfsvermelding
  2. je hebt klanten met een Gmail adres of een Google Account

Werkwijze:

  1. je gaat naar je Google bedrijfsvermelding
  2. je kopieert de url van je Google bedrijfsvermelding
  3. achteraan de link plaats je ?review=1
  4. je gaat naar deze pagina
  5. Je zoekt je bedrijf op en kopieert het ‘places ID’
  6. Je vervangt <place_id> in onderstaande link
    1. https://search.google.com/local/writereview?placeid=<place_id>
  7. deze link stuur je naar je (tevreden) klanten met een Gmailadres/Google Account
  8. je vraagt hen (beleefd) een review

De link die je creëerde zorgt er voor dat je klanten daar komen waar ze rechtstreeks een aanbeveling kunnen schrijven. Het voordeel is dat je het niet ingewikkelder moet maken dan het is door het hele proces uit te leggen.

Makkelijker kan toch niet?

Bovendien profiteer jij met je bedrijf online van de best denkbare online reclame.

Check het zelf: https://plus.google.com/100381618212949785802/about?review=1

OPGELET, deze link werkt enkel nog in de oude Google Plus versie, klik op de link ‘toon in oude versie’ (tot zolang dit nog kan) of lees hieronder de update.

PS: je hoeft het je klanten alleen maar te vragen!

Veel succes.

UPDATE 02/03/2017

Sinds de nieuwe upgrade van Google Plus is het mogelijk om in alle browsers en formaten de recensies te tonen via de link. Het enige dat veranderde is de structuur.

Je kan je bedrijfspagina googlen en vervolgens op “schrijf een review” klikken. De link die je ziet in de url-balk kan je kopiëren (eventueel via een link shortener)! Opgelet: dit werkt NIET in Safari 😉 bekijk de link in Chrome of Firefox.)

Voor Sherlock wordt dit dan: https://www.google.be/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=sherlockseo%20agency&lrd=0x47c3f3fabd58bc31:0x20a20949673ad761,2 

UPDATE 13/11/2017

Vandaag merkte ik op dat bovenstaande niet ideaal meer werkt, de beste manier werkt als volgt:

Ik vond de link dankzij Mike Blumenthal‘s bijdrage aan dit artikel.

De ultieme oplossing om online recensies te verzamelen?

Sommige mensen willen enkel reviews op Facebook, anderen op Google, de meeste bedrijven zijn echter gebaat bij zo veel mogelijk recensies, het platform waar deze staan is minder belangrijk. Elke sector heeft zijn eigen platformen.

Daarom biedt Sherlock nu een geïntegreerde softwarematige oplossing om makkelijk referenties te verzamelen op externe platformen én op je eigen website; je klanten zien daarna de sterretjes en het aantal reviews in de Google resultaten (via gestructureerde opmaakdata ook wel ‘schema markup’ genoemd).

SEO sterretjes schema referenties Google voorbeeld

Hoe werkt deze software die automatisch reviews verzamelt?

Er zijn verschillende mogelijkheden om aanbevelingen te verkrijgen:

  1. Je verzamelt reviews in je bedrijf, bijvoorbeeld met een tablet
  2. Je verzamelt reviews op je website
  3. Je verzamelt reviews op je website en andere platformen

Als je een restaurant of winkel bezit kan je na de aankoop vragen of klanten een review willen schrijven. Je geeft ze de tablet en ze vullen de vragenlijst in. 1 Minuut later heb je een nieuwe aanbeveling.

Veel bedrijven leveren diensten aan huis of vanop afstand, voeg de e-mail van je klant toe aan het systeem en de vooraf ingestelde e-mail sequentie doet de rest. Je mailtje waarin je een referentie vraagt wordt niet gelezen door de klant? Geen nood, de software stuurt meerdere mailtjes om je klant te herinneren om een review te schrijven. (dit is allemaal in te stellen)

Je kan uit meer dan 100 review websites kiezen waar je je aanbevelingen wil verzamelen. Is het platform  van jouw voorkeur nog niet aanwezig in onze lijst? Dan maken we de koppeling graag voor je aan. Enkele voorbeelden waar we reviews voor je kunnen verzamelen:

  • Facebook
  • Google
  • Trustpilot
  • Booking.com
  • Tripadvisor
  • Yelp

Naast het verzamelen van de reviews krijg je ook een NPS score (Net Promotor Score) die kan dienen als sturend instrument binnen je organisatie om je werking te verbeteren aan de hand van de klanten feedback.

NPS (net promotor score) dashboard voor online reviews

Verzamel jij al Reviews, we helpen je graag om van je klanten ambassadeurs te maken!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Plaats een reactie

5 GRATIS tips ontvangen?

Laat je website reviewen door onze SEO experts!