Leads verzamelen met Google Ads

Google-leadformulierextensies

Sinds kort heeft Google een nieuwe extensie vorm toegevoegd aan search campagnes:  leadformulierextensies. Een belangrijke en mooie toevoeging voor alle bedrijven die leads willen genereren. In het kort; deze extensies zorgen ervoor dat een bedrijf leads via de Google advertentie kan ontvangen zonder dat de website bezocht hoeft te werden.

Advertentie extensies

Voordat de nieuwe extensie verder wordt uitgelegd even een korte omschrijving van advertentie extensies. Met extensies kan er aanvullende informatie aan advertenties toegevoegd worden. Hierdoor neemt een advertentie meer plaats in en valt deze meer op. Over het algemeen zorgen de extensies ervoor dat de klikfrequentie (CTR) toeneemt. Bestaande extensies kunnen extra links naar andere delen van de website, belknoppen, links naar Google Maps e.d. bevatten.

Leadformulieren

Leadformulierextensies kunnen toegevoegd worden aan bestaande campagnes in het Google zoeknetwerk en Google videonetwerk. Mensen die interesse hebben kunnen direct contact opnemen door gegevens in te vullen zonder de website te bezoeken. De adverteer kan vervolgens deze gegevens inzien en direct contact opnemen met de geïnteresseerden.

De verzamelde informatie kan gedownload worden in een Excel bestand (vanuit het Google Ads account) of direct naar het CRM systeem gestuurd worden via een webhookintegratie. Helaas is het nog niet mogelijk om op een eenvoudigere manier de resultaten te zien.

Instellen van leadformulierextensies

Het instellen van een leadformulier is gemakkelijk. Via het tabblad extensies kan er een formulier worden aangemaakt welke bestaat uit 3 delen:

  •  Het eerste gedeelte is de extensie waarin een call to action geselecteerd moet worden en een korte extensietekst ingevuld moet worden (wervende tekst).
  • Het tweede gedeelte is het formulier. Hier dient de bedrijfsnaam te worden ingevuld samen met een korte beschrijving en een achtergrondafbeelding. Aanvullend moet er aangegeven worden welke informatie er moet worden gevraagd (naam, email, telefoonnummer en/of postcode)
  • Het derde en laatste gedeelte is een (dank) berichtje welke verschijnt zodra het formulier is ingezonden. Naast een korte tekst (bijvoorbeeld, bedankt voor uw gegevens) kan er hier een call to action (zoals bezoek de website) worden gekozen waaraan een URL gekoppeld moet worden.

Zodra het formulier is aangemaakt zal deze actief worden en kan de extensie weergegeven worden bij de advertentie. Of de extensie wordt weergegeven hangt af van Google. Google Ads bepaalt op basis van verschillende factoren of de extensie zichtbaar is. De advertentie moet een goede positie innemen en het systeem moet verwachten dat de extensie de prestaties van de advertentie verbetert.

Conclusie

Inmiddels hebben we de nieuwe functie bij een aantal van onze klanten uitgerold. We zien langzaam de eerste resultaten maar we kunnen hier nog geen conclusies aan verbinden. Leadformulierextensies zijn eenvoudig in te zetten en vormen een mooie uitbreiding op de huidige extensies. Hopelijk komt er op korte termijn een makkelijkere manier om ingevulde formulieren te zien waardoor er niet een bestand gedownload hoeft te worden als webhookintegratie niet mogelijk is.

Wilt u graag meer informatie over één van deze onderwerpen of wilt u eens samen naar uw campagne statistieken kijken? Neem dan contact op met het Sherlock team, wij helpen u graag!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Plaats een reactie

5 GRATIS tips ontvangen?

Laat je website reviewen door onze SEO experts!