Sherlock rebranding & storytelling

Sherlock-icoon-cirkel

Het verhaal achter het merk Sherlock SEO Agency

Eerst een stukje geschiedenis

iNa 5 jaar aan de slag als marketeer startte ik (Jef Van Gool) in de loop van 2013 als freelancer search engine marketeer. Met een kwinkslag nam ik de kleuren en het lettertype van het toenmalige Google logo.

JEFVANGOOL-Search-engine-marketeer

Na 1,5 jaar als SEO freelancet besloot ik in 2015 om een SEO Agency op te starten. Ik bedacht een naam (Sherlock SEO Agency) waarvan de url, hoe ongelooflijk ook, nog vrij was. Idem op Twitter en Facebook. Ik ben nog steeds ongelooflijk blij met de naam Sherlock SEO en krijg hier geregeld complimenten over. Noem het geluk of noem het creativiteit. Het moest zo zijn!

Alles start met een missie en visie

Zowel voor mijn freelance business als voor Sherlock SEO zijn de missie en visie gelijklopend.

De missie van Sherlock is resultaatgerichte online marketing door zichtbaarheid en vindbaarheid te creëeren via SEO. Zoekmachine marketing is onze specialiteit en focus. Toch durven we verder kijken door te erkennen dat er verschillende soorten zoekmachines zijn (Youtube, LinkedIn, Amazon, …).

De visie van Sherlock is om samen met onze klanten ‘technische’ marketing en ‘oude’ communicatie waarheden te combineren tot een moderne manier van marketing communicatie. Dit op een transparante wijze.

Hoe dit oorspronkelijk in onze communicatie werd omgezet?

Een professioneel logo

Als professioneel Agency vond ik een professioneel logo wel op zijn plaats. Het eerste ontwerp voor het nieuwe logo keurde ik meteen goed.

Sherlock-seo-logo-oud-grijs

Wat volgde gelijktijdig met het professioneel ontworpen logo?

Een professionele website

We startten in 2015 met een basis WordPress template en geleidelijk pasten we de uitstraling aan naar de huisstijl/logo. De eerste website die we online plaatsten was lang niet zo professioneel qua uitstraling als het logo. Een jaar later besloten we om voor een professioneel website ontwerp te gaan.

De website was wel een heel klein beetje als het logo: zakelijk, grijs en als gevolg dus ook een beetje flets. We besloten om er (ooit) eens werk van te maken om meer kleur in onze website te brengen. Fast forward naar eind 2018, onze hosting firma besloot de server infrastructuur te upgraden. Plotsklaps bleek onze website verdwenen. We dachten slim te zijn en het WordPress thema te upgraden. Helaas was er één ding dat we vergeten waren: de designer had ons bij oplevering van het nieuwe design meegedeeld dat we enkel veiligheidsupdates mochten doorvoeren… Het gevolg was dat we de website onmogelijk terug konden plaatsen. (ja, echt waar, we hadden geen backup)

Dit bleek een zegen en een vloek. Een oude en onveilige variant terugplaatsen was geen optie dus kozen we resoluut voor het vernieuwen van de website en huisstijl.

Huisstijl en storytelling

Hoe ik onze werkwijze (zakelijk) zie en hoe we met onze klanten omgaan (geen betere marketing dan tevreden klanten) is in al die jaren niet veranderd. Maar van dat ‘grijze’ imago wilden we vanaf.

Net voor onze website het begaf kreeg ik een aanvraag binnen van Django, een gemotiveerde student crossmedia marketing. Hij ging de uitdaging aan om samen met ons Sherlock SEO Agency te heruitvinden. Het resultaat? Bangelijk! (al zeg ik het zelf)

Sherlock seo logo

Er veranderde niet zo heel veel, zoals je weet zit het verschil in de details. Wat we wel veranderden:

  • We verwijderden de loep uit de letter “O” van Sherlock
  • We gaven de letter “R” een beentje. Zo maakten we het logo leesbaarder. Want SEO is al moeilijk genoeg 😉
  • We wijzigden de tagline van “digital growth marketing” naar “digital growth intelligence”. Deze nieuwe slagzin vertrekt meer vanuit de klant (what’s in it for me) en leunt nauw aan bij onze missie en visie. Want dankzij een transparante werkwijze worden zowel wij als jij slimmer en kunnen we beiden groeien.
  • De kleuren van onze vernieuwde huisstijl zijn gerelateerd aan onze kernactiviteit: zoekmachinemarketing. De grijze kleur verschoof naar de achtergrond en gebruiken we nu als secundaire kleur. Paars en groen werden onze 2 nieuwe hoofdkleuren. Waarom?

Bij een eerder bezochte/aangeklikte link in de zoekmachine is de titel paars en de url groen. 

SERP-sherlock-seo-paars-groen-titel-url

Naast de betekenis van de ‘link’ is dit ook terug te brengen op onze waarden. Sherlock wil niet de goedkoopste maar de beste professionele dienstverlening bieden. Dit houdt in dat men ons vaak wel consulteert maar niet voor ons kiest om dan later (na te zijn gepasseerd bij een ‘goedkoper’ agency) terug te keren om te kiezen voor Sherlock SEO. En we vinden het gewoon heel belangrijk vanuit mensenlijk standpunt om op lange termijn met onze klanten een waardevolle relatie op te bouwen.

Even ontstond er twijfel. Toen we enkele concurrenten bekeken bleken er wel heel SEO agentschappen paars te gebruiken. Zijn we onderscheidend genoeg? Is ons verhaal sterk genoeg? Bieden we duidelijk meerwaarde? Niet alleen bleek de paarse kleur voldoende verschillend. Blijkbaar is er niemand die paars met groen combineert. En Sherlock heeft heel wat meer te bieden dan diensten alleen 😉

Naast de kleuren veranderde er nog heel wat, zo ontwikkelden we een heleboel custom iconen en vernieuwden we de typografie.

 

Het Sherlock icoon / karakter

Het Sherlock personage is onontbeerlijk in onze communicatie. Met zijn loep en doordringende blik toont hij dat we bezig zijn met onderzoek en door deductie op een wetenschappelijke wijze de dader zoeken die jou er van weerhoudt om op de eerste pagina van de zoekmachine te belanden.

We hebben heel wat afgelachen bij het vernieuwen van de huisstijl (en Django heeft gezweet, want we hebben hem hard laten werken, en opnieuw en opnieuw). Om zowel het karakter, de kleuren en het volledige Sherlock verhaal te laten kloppen.  We haalden veel inspiratie uit andere karakters. Ik neem je even mee doorheen onze gedachtengang:

Sherlock ‘de pimp’

Een pooier heeft net zoals het Sherlock karakter uit de boeken een unieke stijl met daarbij horende accessoires: een lange jas, een hoofddeksel en andere accessoires zoals een horloge, pijp, snor. Maar ,belangrijker nog, Sherlock ‘pimpt je website’. De kleur die een pooier meestal gebruikt is paars. Paars combineert de kalme stabiliteit van blauw en de sterke energie van rood. De kleur paars wordt geassocieerd met adel, luxe, kracht en ambitie. Andere kleuren die vaak met een pooier worden geassocieerd zijn groen (geld) en goud. Dit brengt ons regelrecht naar het volgende karakter.

De Leprechaun

Leprechaun-SEO

Ken je de Leprechaun? een mythisch wezen uit de Ierse folklore. Aan het andere eind van de regenboog heeft hij een pot met goud verstopt. Die pot met goud heeft hij gestolen. Blijkbaar is de Leprechaun niet zo een positieve figuur. Toch gebruiken we hem graag. We houden zelf van grappen en grollen En die regenboog representeert Google en wij willen graag die pot met goud voor onze klanten vinden.

De beste reden waarom de Leprechaun gelinkt wordt met Sherlock SEO is ‘Leprechaun SEO’.  ‘Leprechaun repellant’ (leprechaun afweermiddel) bestaat niet, net zoals snel of makkelijk succes in SEO niet bestaat. Klanten willen vaak garanties en voortaan gebruiken wij de Leprechaun om hen te vertellen hoe SEO(niet) werkt. (oh ja en SEOPOLY® natuurlijk) Meer weten over Leprechaun SEO? lees deze blog.

Het kleurenpalet van superhelden

ComicColors_InfographicAls je net zoals wij van verhalen houdt en je start met het zoeken naar kleuren voor je merk kom je vroeg of laat bij comic books terecht. Zo zal je de kleuren paars en groen herkennen als de kleuren van de slechteriken in comic books. Als je vanuit dit perspectief (good vs bad) naar de kleuren van Google kijkt dan zou Google de ‘goede’ moeten zijn. Dit betekent niet dat wij de slechte zijn. Integendeel, wij zien onszelf eerder als de Robin Hood van de online marketing (de Leprechaun) die bij Google haalt wat onze klanten toekomt. Wij zijn (net zoals een beperkt aantal superhelden) vermomd in de kleuren van de slechterik. Zo helpen wij onze klanten met het behalen van de best mogelijke resultaten.

Wist je dat er superhelden bestaan zonder superkrachten? Kick Ass en Super Hero zijn de twee bekendste voorbeelden. Lees de synopsis en je zal merken dat ook gewone mensen superhelden kunnen zijn. Wil jij jouw superkrachten leren kennen? Aarzel dan zeker niet en laat samen met Sherlock jouw superheld los op de wereld 😉

Afbeelding: Colour Lovers

Wat vind jij van de nieuwe Sherlock stijl? laat het weten in de comments!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Plaats een reactie

5 GRATIS tips ontvangen?

Laat je website reviewen door onze SEO experts!