Terugblik Google Ads ontwikkelingen 2019

advr5

2020 is inmiddels al goed op gang. Een jaar waarin we weer uit kijken naar de nieuwe ontwikkelingen in de online advertentiewereld.

In 2019 heeft Google een aantal nieuwigheden toegevoegd aan Google Ads. Nieuwe functies waar wij, bij Sherlock, zeer enthousiast over zijn. Onderstaand onze top 3 nieuwe Google Ads functies uit 2019.

Gecombineerde doelgroepen

Wanneer er YouTube campagnes worden gedraaid wordt er vaak gebruik gemaakt van doelgroeptargeting. Op basis van interesses worden er advertenties gekoppeld aan internetgebruikers. Ben je een makelaar die een nieuw huis in een buitengebied / natuurgebied wil promoten? Dan is de kans groot dat je de doelgroep huizen te koop (in-market) target. Of lanceer je als beauty webshop een nieuwe lijn make-up speciaal voor bruiden dan target je waarschijnlijk make-up en cosmetica (in-market).

Soms is deze targetinggroep niet nauwkeurig genoeg en is de doelgroep die je bereikt te groot. Daar biedt Google nu gecombineerde doelgroepen voor aan. Deze zijn ook beschikbaar in Google Search campagnes. Door verschillende targetingmethodes op te nemen in een gecombineerde doelgroep maak je de doelgroep nauwkeuriger en is het mogelijk om gerichter te adverteren. Terug naar onze voorbeelden: De makelaar kan de doelgroep huizen (te koop) combineren met outdoorliefhebbers. Een groep die van het buitenleven (affiniteit) houd en tegelijkertijd op zoek is naar een nieuw huis (in-market). De beauty webshop kan, door gebruik te maken van gecombineerde doelgroepen, nu make-up en cosmetica (in-market) combineren met de levensgebeurtenis gaat binnenkort trouwen (in-market). 

Door deze nieuwe mogelijkheid worden de YouTube campagnes nog relevanter voor de gebruikers en kan de adverteerder de campagnes strakker instellen. Voor Search campagnes biedt deze functie nieuwe mogeijkheden.

Nieuwe conversie kolommen

De conversie statistieken in Google Ads gaven veel inzicht in wat er gebeurt nadat een gebruiker op een advertentie heeft geklikt. Is er een inschrijving op een nieuwsbrief, is er een bestelling geplaatst en/of een contactformulier ingevuld? Google rapporteert deze cijfers in de kolommen conversies (mits conversie tracking staat ingesteld). In het laatste kwartaal van 2019 heeft Google nieuwe kolommen toegevoegd: op conversie tijd.  

Wat is nu het verschil tussen de vertrouwde en de nieuwe kolommen. Tot eind 2019 schreef Google Ads de conversie op de datum waarop er op de advertentie werdt geklikt. Werd er eergisteren op uw advertentie geklikt maar vond de conversie pas vandaag plaats? Google Ads schreef de conversie op eergisteren.  Hierdoor waren de Google Ads statistieken lastiger te vergelijken met de statistieken van een bedrijf.

De nieuwe kolommen schrijven de conversie niet langer toe op de dag waarop er op een advertentie werkt geklikt maar juist op de de datum waarop de conversie plaats vond. Hierdoor komen de Google Ads statistieken overeen met de statistieken van een bedrijf waardoor er betere vergelijkingen kunnen worden gemaakt en statistieken als CPA en ROAS nauwkeuriger zijn. Wil je deze statistieken gaan gebruiken? Voeg dan de nieuwe kolommen (op conv. tijd) toe in Google Ads. 

Nieuwe methodes voor doelgroeptargeting

Affiniteitsdoelgroepen en in-marketdoelgroepen zijn targeting doelgroepen in Display en YouTube campagnes. Inmiddels is deze targetingmethode ook toegevoegd aan Google Search campagnes

Door deze targeting te combineren met zoekwoorden kun je meer inzicht verkrijgen in je doelgroep (observatie). Dit veranderd niet het bereik van een campagne. Een gebruiker moet een zoekwoord uit een campagne gebruiken om een advertentie te zien maar hoeft tot een doelgroep te behoren. Hiermee krijgt een adverteerder zicht op hoeveel gebruikers die klikten of zochten zich in een doelgroep vinden waaruit weer learnings getrokken kunnen worden voor andere (online) campagnes. 

Daarnaast kun je er ook voor kiezen om je campagnes specifieker te maken door het bereik te verkleinen (targeting). Een gebruiker moet zich in de doelgroep bevinden én een zoekwoord uit een campagne gebruiken om de advertentie te zien. Mogelijk hebben deze gebruikers een hogere waarde voor een adverteerder en is het interessant hier hogere biedingen op te gebruiken of specifieke campagnes/advertenties op in te stellen.

4 extra wijzigingen

Naast deze mooie en handige nieuwe functies heeft Google meer zaken aangepast in Google Ads. Onderstaand nog 4 wijzigingen die je niet gemist mag hebben:

  • Zoals we al eerder schreven in 2019 heeft Google de concurrentiestatistieken aangepast. De kolom gemiddelde positie is inmiddels verdwenen
  • De advertentieweergave voor Zoeknetwerk en Shopping campagnes is aangepast naar verbeterde standaard weergave waarbij het budget verspreid over de dag wordt ingezet. De optie om het budget vanaf het eerste moment van de dag snel uit te geven (en zo al het zoekverkeer direct op te vangen) is niet langer een optie
  • Productreviews in Shopping worden uitgebreid: Voeg afbeeldingen van gebruikers toe aan productreviews in Google Shopping campagnes zodat potentieel kopers visuele ervaringen zien
  • Broad Match Modifier en Phrase Match zoekwoorden matchen sinds een paar maanden ook op zoekopdrachten waarin synoniemen worden gebruikt. Het is dus niet langer een vereisten dat de zoekwoorden uw zoekwoorden bevatten

Conclusie

Google heeft in 2019 handige functies toegepast waar we met plezier mee werken en waarmee we de campagnes nog beter kunnen managen. Helaas zijn er ook zaken verdwenen of aangepast die we liever hadden behouden. In 2020 zal Google ons allemaal ongetwijfeld weer verassen met nieuwe ontwikkelingen, we kijken er naar uit!

Wilt u graag meer informatie over één van deze onderwerpen of wilt u eens samen naar uw campagnestatistieken kijken? Neem dan contact op met het Sherlock team, wij helpen u graag!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Plaats een reactie

5 GRATIS tips ontvangen?

Laat je website reviewen door onze SEO experts!