Wat is Google?

Wat is Google?

Google begon in 1996 als een onderzoeksproject van Larry Page en Sergey Brin, twee studenten van Stanford University . De studenten vonden een systeem uit waarbij servers het internet afzoeken en deze sorteren op de zoekopdracht van de gebruiker. Dit systeem noemden ze PageRank. Ze noemden hun zoekmachine in eerste instantie BackRub. Google is vandaag met voorsprong de grootste zoekmachine op het internet. Binnen korte tijd groeide het bedrijf uit tot een van de grootste spelers in de ICT -branche en nam het verschillende andere sites/bedrijven over, zoals YouTube en DoubleClick. In het eerste kwartaal van 2018 telde het bedrijf maar liefst 85.050 medewerkers.

Google is ongetwijfeld een van de sterkste merken ter wereld. Het woord is een variant van het woord “googol”, dat werd verzonnen door Milton Sirotta, het neefje van de Amerikaanse wiskundige Edward Kasner. Googol is dus een verzonnen synoniem voor een 1 met honderd nullen. De term weerspiegelt de bedrijfsmissie om alle informatie van de wereld toegankelijk en nuttig te maken. Eigenlijk zou het bedrijf “Googol” heten, maar door een fout van een van de oprichters werd het Google.

De inkomsten worden door Google voornamelijk gegenereerd met de verkoop van advertenties door middel van Google Ads. Google verkoopt op twee manieren advertenties:

  1. Google Search: advertentieruimte naast en boven de zoekresultaten op de pagina’s van de eigen zoekmachine. Een adverteerder kan in het Google Ads-programma zelf aangeven waar de advertenties dienen te verschijnen: alleen op de zoekresultatenpagina’s of ook op pagina’s van uitgevers. Advertenties van adverteerders kunnen verschijnen na zoekopdrachten die overeenkomen met een door de adverteerder gekozen woord. Adverteerders betalen per klik (CPC, cost per click), hoewel Google sinds juni 2005 ook werkt met betaling per vertoning (CPM, costs per mileage, kosten per 1000 vertoningen). Adverteerders kunnen bij populaire zoektermen tegen elkaar opbieden. Eigenlijk is het dus een veiling -systeem.
  2. Google AdSense: op pagina’s van uitgevers die advertentieruimte beschikbaar hebben gesteld. Uitgevers kunnen zich aanmelden bij het AdSense-programma. Ze bepalen zelf op welke plek op de pagina van hun site de advertenties verschijnen, hoe groot de advertenties zijn en of het tekst- of beeldadvertenties zijn. Google probeert met zijn zoektechnologie de pagina’s van de uitgevers te koppelen aan relevante advertenties. Op een zoekopdracht of webpagina over wasmachines zouden zodoende advertenties over wasmachines moeten verschijnen.

Het bedrijf Google bestaat ondertussen al uit veel meer dan enkel een zoekmachine en advertenties. De lijst van Google producten en diensten is bijna eindeloos en breidt nog steeds uit. Hieronder een greep van diensten en toestellen die het meest gekend zijn. De volledige lijst kan je hier terugvinden.

Google diensten om je zoekervaring online te vergemakkelijken:

  • Google Chrome
  • Google Maps
  • Google Translate
  • Waze

Google diensten om je online te organiseren:

  • Gmail
  • Google berichten
  • Google Hangouts
  • Google Duo
  • Google Docs
  • Google Sheets
  • Google Slides
  • Google Drive
  • Google Calendar

Google diensten ter entertainment:

  • Youtube
  • Youtube Music
  • Google Play Music

Google diensten om data te vergaren en analyseren online:

  • Google Analytics
  • Google Data Studio
  • Google Tag Manager
  • Google Search Console
  • Google mijn Bedrijf

Besturingssystemen:

  • Android OS
  • Android Auto

Google apparaten:

  • Google Chrome
  • Pixel 3 Smarthpone
  • Pixel Slate Tablet
  • Connected Home
  • Google WiFi
  • Chromebook laptop
  • Wear OS
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Plaats een reactie

5 GRATIS tips ontvangen?

Laat je website reviewen door onze SEO experts!