Wat is on page SEO?

Wat is on page SEO?

Binnen SEO maken we onderscheid tussen on page SEO en off page SEO. Maar wat is nu juist het verschil tussen deze factoren? Je kan het eigenlijk al afleiden uit de naam van het beestje: On page SEO betreft alle optimalisatiefactoren binnen de inhoud van je website, de content, afbeeldingen, interne links, metagegevens en meer…Deze factoren zijn het gemakkelijkst om zelf aan te passen. Opportuniteiten om de on page-elementen te verbeteren, worden daarom ook als eerste gecontroleerd in vrijwel elke SEO-check. 

On page SEO gaat dus over alle informatie/gegevens wat je aan de voorkant (front-end) van je website ziet. Of dit nu een pagina is, een bericht, een afbeelding, een hyperlink, een video en meer. De belangrijkste factor is waarde en relevantie voor je potentiële bezoekers. On page SEO dient ook de gebruikerservaring te verbeteren door bijvoorbeeld duidelijkheid te scheppen in je product of dienst of als leidraad te dienen in het online aankoopproces. In dit laatste geval spreken we van conversieoptimalisatie.

De onderdelen van on page SEO:

  1. Het gebruik van headings (tags als H1, H2, H3, etc.)
  2. Het gebruik van alinea’s
  3. De structuur van de URL
  4. De lengte van je teksten
  5. De metagegevens (metatitel, metabeschrijving, ALT-tekst)
  6. Het gebruik van de juiste zoekwoorden in alle bovenstaande elementen!
  7. De kwaliteit van afbeeldingen / video’s / infographics
  8. Het gewicht van je media
  9. De hyperlinks tussen verschillende pagina’s
  10. De call to actions
  11. De laadsnelheid van je website
  12. De gebruiksvriendelijkheid van je website op mobiel

De makkelijkste on page SEO aanpassingen met het meeste impact en dus belangrijkste om te onthouden:

  • Google houdt van lange teksten en kijkt dus naar wat men noemt “word count“.
    Pagina’s die bovenaan de zoekresultaten staan hebben gemiddeld tussen 1,140 en 1,285 woorden.
  • Denk na over je headings en metagegevens. De belangrijkste zoekwoorden moeten hier centraal staan. Je metagegevens op voorhand bekijken zoals ze in Google zouden weergegeven worden kan je via SERP preview tools zoals SEO mofo. Heb je een WordPress website dan ga je heel veel plezier beleven aan de Yoast plugin.
  • Werk aan je interne linkstructuur. Leg hyperlinks vanuit zoekwoorden in je tekst naar andere relevantie pagina’s binnen je website.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Plaats een reactie

5 GRATIS tips ontvangen?

Laat je website reviewen door onze SEO experts!