Online-Advertising

Optimale inhoudsrelevantie

Wat is Onpage SEO en wat is het nut ervan? 

Onpage SEO beslaat alle pagina elementen die je zelf kan beheren om je SEO te verbeteren. Het heeft betrekking op de inhoud (zoals zoekwoorden), maar draait vooral rond bepaalde pagina attributen zoals titels, alternatieve beschrijvingen enzovoort. Zoekmachines gebruiken die SEO elementen om de relevantie van je pagina te bepalen.

Het belang van relevante inhoud klinkt heel logisch als je het uitlegt aan de hand van een voorbeeld. Bekijk je inhoud als een boek, elk boek heeft verschillende hoofdstukken. Elk hoofdstuk heeft titels en subtitels, paragrafen, etc. Al die elementen zijn er om de leesbaarheid te vergroten. En online leesbaarheid kan je ook omschrijven als gebruiksvriendelijkheid. 

Google streeft optimale gebruiksvriendelijkheid na voor zijn eigen resultaten en indien jouw website niet voldoet aan hun hoge normen dan moet je niet rekenen op hoge posities in de zoekmachine.

Onpage elementen

We geven je graag een overzicht van enkele belangrijke onpage SEO elementen samen met het belang en de toepassing.

  • zoekwoord in de titel, omschrijving
  • headers en zoekwoord in de H1, H2, H3
  • zoekwoorden (frequentie, synoniemen, lengte van de tekst)
  • laadsnelheid van de pagina
  • entiteiten/onderwerpen/schema
  • canonicals
  • inhoudstypen (tekst/afbeelding/video/podcast/…)
  • updates van de inhoud
  • spelling en grammatica
  • interne links (aantal en ankerteksten)
  • gebruiksvriendelijke layout
  • url (lengte, leesbaarheid en zoekterm in de url)

Zoekwoorden

Om goede antwoorden te kunnen geven moet Google de inhoud van je pagina’s goed kunnen begrijpen. Zoekwoorden zijn dus essentiëel voor het Google zoekalgoritme om te bepalen of een pagina al dan niet aansluit bij een zoekopdracht. 

Zoekmachines hebben verregaand begrip van de zoekopdrachten en zoekintenties en ze proberen de context zo goed mogelijk in te schatten om het ideale resultaat naar boven te brengen. Zie het voorbeeld hieronder voor de term ‘laat’ dit kan verschillende betekenissen hebben afhankelijk van hoe het gebruikt wordt.

Google begrijpt zoektermen en begrippen

Naast zoektermen heb je ook categorieën, entiteiten en onderwerpen waarmee Google rekening houdt. Je kan je inhoud zelf opmaken met schematische opmaaktaal om er voor te zorgen dat de zoekmachines je inhoud beter begrijpen. 

Gaat dit allemaal wat ver? Aarzel dan niet en roep onze hulp in!

 

Schema markup

De tijd dat Google enkel zoektermen gebruikte ligt al lang achter ons. Schema markup is een methode die ondertussen goed ingeburgerd is maar vaak nog onderbenut is. 

Door je inhoud met extra code op te maken kan je een zoekmachine je inhoud beter doen begrijpen. Schematische opmaak werd oorspronkelijk ontwikkeld voor databases, tegenwoordig is het doorgedrongen tot het dagelijkse arsenaal van alle SEO’s

Handige SEO optimalisaties

Wil je zelf aan de slag met het verbeteren van je SEO dan is onpage SEO het ideale vertrekpunt. We geven je graag enkele tips en bronnen.

SEO gevaren

SEO is niet zonder gevaren. Google heeft namelijk te maken met spammers. Hoog scoren in Google is een lucratieve business en daardoor zijn er heel wat bedrijven die diensten aanbieden die Google manipuleren. 

Als je de garantie krijgt om op de eerste pagina te komen is het een teken dat een bedrijf tactieken gebruikt die niet door de beugel kunnen. Wij bieden geen garanties en optimaliseren steeds naar zakelijk resultaat.

Linkuitwisseling, doorwaypagina’s, schaduwdomeinen en listige doorverwijzingen zijn tactieken die vaak worden gehanteerd door spammers. Zij bieden SEO aan goedkope prijzen en werken met geautomatiseerde software. Als Google dit opmerkt zal het je website uit de index verwijderen. 

Dé veiligste en eerlijkste manier om aan SEO te doen is de zoekintentie van je ideale klant te bevredigen! 

Maatwerk Online Marketing
Oplossingen

powered by Typeform

5 GRATIS tips ontvangen?

Laat je website reviewen door onze SEO experts!