Wat is SEO copywriting?

SEO copywriting is niets meer dan de specifieke vorm van schrijven waarbij de tekstschrijver rekening houdt met SEO. De SEO copywriter houdt naast de lezer rekening met zoekmachines én het doel van de pagina. SEO copywriting wordt ingezet voor websites, op social media, en in advertising. Er wordt steeds gebruik gemaakt van ‘trefwoorden’. Deze trefwoorden worden ook wel zoekwoorden, zoektermen of keywords genoemd.

SEO Copywriting, een vak apart

Je teksten maken of kraken je website. Maar wat heb je nu nodig om goede SEO copy te schrijven? Om hoog te scoren in Google heb je een professioneel zoekwoord onderzoek en een solide SEO strategie nodig. Het talent om sterke teksten te kunnen schrijven is geen overbodige luxe. Ben jij geen goede copywriter of heb je geen zin/tijd in het schrijven van je eigen teksten? Besteed het schrijven van wervende teksten dan uit een professionele tekstschrijver!

 

Schrijven voor de zoekmachine of de klant?

Een goede seo-tekst schrijf je voor jouw ideale klant en niet voor de zoekmachine. Beantwoord de zoekintentien. Zo kom je op deze pagina terecht wanneer je op zoek bent naar een SEO copywriter. En je komt op onze Blog terecht als je op zoek gaat naar SEO tips.

Eén SEO mythe zegt dat hoe meer je zoekwoord voorkomt op je pagina hoe hoger je scoort in Google. Hierdoor zie je vaak teksten waar een bepaald woord onnatuurlijk vaak in voorkomt. Dit is niet correct. SEO copywriting is veel meer dan dat. Controleer de kwaliteit van je SEO copy, vraag hier je SEO audit!

contentmarketing

SEO copy en gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is misschien een duur woord maar we kunnen het niet genoeg benadrukken. Alles in online marketing draait rond gebruiksvriendelijkheid. Maar wat betekent dit nu concreet in combinatie met SEO copywriting? Het komt erop neer dat als de tekst niet aansluit bij de zoekintentie van jouw website bezoeker deze afhaakt. Net zoals bij een eerste indruk in het echte leven zorgen jouw teksten voor de eerste indruk van je website. Zorg dus voor een optimale gebruiksvriendelijkheid door teksten te schrijven die zich richten naar de juiste doelgroep, gebruik de correcte terminologie en toon en lok de juiste actie uit.

Wanneer is je tekst SEO-proof?

Hoe weet je nu wanneer jou SEO teksten voldoende goed zijn? Google kijkt uiteraard naar het gebruik van je zoekwoorden, in welke mate je het zoekwoord vermeld en op welke plaatsen je dit doet maar Google kijkt ook verder. Google weet bijvoorbeeld wanneer een tekst goed is geschreven en voor wie je schrijft door de structuur, terminologie en grammatica te bekijken. Google kijkt ook of je teksten compleet zijn, dit betekent dat je bijvoorbeeld synoniemen gebruikt en gerelateerde onderwerpen belicht. Of jouw tekst SEO-proof is bepaal je helemaal zelf. Wil je op NR1 scoren? Wil je jouw tekst voor 100 zoekwoorden laten ranken? Wil je backlinks verzamelen? We adviseren je om holistische teksten te schrijven die de tand des tijds overleven. Zo heb je het meeste kans dat zowel Google als jouw website bezoeker goed ze graag leest.

Wat is het doel van jouw SEO tekst?

Schrijf altijd met een bepaald doel voor ogen, zo is elke tekst anders. Er zijn teksten voor productpagina’s, blogpagina’s, dienstenpagina’s of social media en de verschillende doelen per tekst kunnen sterk verschillen: verkopen, informeren, meer lezen, inschrijven op je nieuwsbrief
Denk goed na voor je een tekst schrijft. Dit plan je best vooraf in met je SEO strategie en keyword research. Een creatieve copywriter kan elke soort tekst schrijven en zorgt dat jouw teksten het resultaat bereiken dat jij voor ogen hebt.

SEO copy, de zoekresultaten en Onpage SEO

Bekijk de jouw resultaat in de SERP (Search Engine Result Page) of zoekresultaten pagina als een  advertentie. Om jouw website optimaal te tonen in de zoekresultaten optimaliseer je je “on-page SEO”.  Jouw website kent volgende SEO elementen: De blauwe link (je meta titel), de groene url (je webadres) en de omschrijving in het zwart (meta omschrijving). De SEO copywriter schenkt hier bijzondere aandacht aan. Net zoals interne links. Besteed jij voldoende aandacht aan al deze SEO details?

Contentmarketing en SEO copywriting

contentmarketing, inbound marketing en SEO zijn termen die ongeveer dezelfde activiteit omschrijven maar telkens vanuit een ander perspectief. Contentmarketing legt de nadruk op het promoten van content, inbound op het vergaren van organisch verkeer en SEO heeft een meer technische bijklank. Bij Sherlock zijn we van mening dat SEO allesomvattend is. Hoe je het ook omschrijft, bij Sherlock houden we altijd rekening met de zoekmachines bij het schrijven van je teksten. Of je teksten nu dienen voor PR, social of offline.

 

De beste SEO teksten met zoekwoordonderzoek

Ook al ken jij jouw product en klanten door en door dankzij een professioneel zoekwoordonderzoek worden je SEO teksten nog beter. Zoekwoordonderzoek zorgt voor een interessante inkijk in hoe mensen zoeken naar jouw product of dienst. Je genereert nieuwe inhoud en invalshoeken die voor jouw ideale klant belangrijk zijn. In een zoekwoordonderzoek bekijken we ook steeds of je website structuur optimaal is.

SEO copy voor jouw Webpagina’s

SEO copywriting voor webpagina’s laten schrijven door een professionele SEO copywriter? De Sherlock SEO copywriting experts zorgen voor jouw kwalitatieve webteksten. We hebben verschillende tarieven voor alle type teksten. Neem contact om te bekijken welke type teksten jij nodig hebt, welk doel ze moeten dienen en of er extra zoekwoordonderzoek en eventueel een SEO strategie nodig is.

SEO copy voor Onpage SEO

Heb je een website laten maken met een heel aantal mooie teksten maar werd er nooit veel aandacht besteed aan je SEO? Dat kan, het komt zelfs vaker voor dan je denkt. Veel websites worden opgeleverd zonder titels of meta omschrijving of deze zijn generiek, duplicaat of zijn niet logisch opgebouwd. Vraag een SEO expert om eens naar je onpage SEO te laten kijken. Onze SEO copywriters optimaliseren dagelijks de onpage SEO voor verschillende websites. Vraag de Sherlock SEO copywriters om in een onpage SEO audit te kijken hoe goed jouw onpage SEO copy is!

SEO copy voor blogs

Bloggen was vroeger een ‘hot’ item, vandaag is het voor velen nog steeds een belangrijke bron van verkeer en inkomsten. Wil jij profiteren van blogartikels die geld opbrengen in de vorm van engagement zoals inschrijvingen op jouw nieuwsbrief of mensen die jouw artikel delen op social media? Contacteer de Sherlock SEO copywriting experts, we bekijken samen met jou welke artikelen het meeste kunnen opbrengen op korte termijn.

 

SEO copy en Social media

Ben je actief op social media dan moet je dagelijks nieuwe teksten schrijven voor je berichten. Deze teksten moeten de aandacht trekken en interactie uitlokken. Technisch gesproken zijn teksten op social media geen seo teksten en social media heeft geen rechtstreekse invloed op SEO. Toch zijn de sociale media indirect zeer belangrijk voor jouw SEO want het zorgt voor herkenbaarheid van je merk. En uit studies blijkt dat als je jouw zoekwoorden gebruikt in je berichten op sociale media je meer engagement uitlokt. Klinkt logisch, toch? Wil jij nog slimmer aan social media doen neem dan snel even contact.

SEO copy en Linkbuilding

Doe jij al aan linkbuilding? En weet je wat Linkbuilding met SEO copy te maken heeft? Wist je dat Google niet alleen de tekst op de linktekst (ankerteksten of anchortexts) leest en analyseert maar ook de teksten die rond de link (check: bag of words) en in de pagina staan?! Jazeker.  

Linkbuilding is hard veranderd en Sherlock zorgt steeds voor links vanop kwalitatieve pagina’s. Als we artikels schrijven voor guestblogging of contentmarketing zorgen we steeds voor de geschikte tekst en goede links er naartoe.

Maatwerk Online Marketing
Oplossingen

powered by Typeform

5 GRATIS tips ontvangen?

Laat je website reviewen door onze SEO experts!